Försäljningen börjar först när kunden sagt "nej"
Onsdag eftermiddag ca 10 000 meter över Östersjön, och jag är på väg ned till Stockholm efter en mycket givande dag uppe i Luleå. När jag tänker tillbaka på mina tidigare blogginlägg har jag säkert skrivit flera 10-tals inlägg just på den här sträckan mellan Luleå och Stockholm.
I går när jag var i Helsingfors fick för första gången höra de kloka orden om vad försäljning handlar om och som nu blev dagens bloggrubrik. Jag har genom åren fått ta del av, säkert, flera hundra olika mer eller mindre bra beskrivningar om vad försäljningen egentligen handlar om. Men aldrig har jag fått höra någon mer träffande beskrivning än den här. För visst handlar försäljning i grunden om att övertyga och skapa ett intresse för det man vill sälja. Alltför många säljare ger bara upp så snart kunden säger nej en första gång eller allmänt visar på en negativ attityd. Jag själv är faktiskt inte ett dugg bättre, senast i måndags eftermiddag hamnade jag i en sådan situation. Den presumtiva kunden skickade negativa signaler och plötsligt rann min energi iväg och jag såg snabbt till att avsluta mötet. Men, från och med idag gäller andra bullar för mig. Jag kommer alltid nu att komma ihåg att försäljningen först börjar när kunden säger nej eller på annat vis avvisar det jag föreslår. För mig handlar detta om min egen inställning till det här med försäljning. Går jag in med rätt inställning, d v s att mitt försäljningsarbete inte börjar förrän när kunden sagt nej då är jag övertygad att jag kommer att bli betydligt mer framgångsrik i min egen försäljning.
Så från skyarna önskar jag dig nu en riktigt trevlig onsdagskväll
Gert Ohlin