Ishotell och renar på vägen

Torsdag kväll och jag har precis checkat in på mitt hotell här i Stockholm efter en tripp till Norrbotten. I morgon blir uppdrag här i stan trots att det är Valborgsmässoafton, en del uppdragsgivare är flitiga och kör ledningsmöten oavsett aftnar hit eller dit.

Under mitt Norrbottens tripp blev ett besök på Icehotel i Jukkasjärvi som nu var stängt för säsongen eftersom det håller på att smälta. Tänk att ett hotell kan smälta ned till vatten – vilken grej, eller hur?

På vägen tillbaka ned till kusten fick jag bromsa in flera gånger på grund av alla betande renar utmed väggrenen. Vid ett tillfälle fick jag tvärstanna och det var först när jag hade tuttat ett flertal gånger som renarna behagade att flytta på sig.

I morgon är det som sagt Valborgsmässoafton och på lördag är det redan den första Maj, tänk vad tiden rusar. I nästa vecka går jag på semester för att påbörja min och fruns årliga MC-tur ned till kontinenten. Från den 5 maj till 16 maj befinner jag mig på tvåhjul någonstans på vägarna mellan Växjö, Normandie, Champagne och Moseldalen. Under denna tid kommer min blogg tyvärr att ligga nere eftersom jag tänker lämna min dator hemma. Däremot utlovar jag en kortare reseberättelse med en del bilder när jag kommit hem. Kvällens inlägg blir samtidigt därför det sista innan jag sätter mig på hojen på onsdag. Tiden fram till dess är så full av aktiviteter att jag inte får något utrymme till att blogga. Därför önskar jag dig nu en riktigt skön Valborgs- och första Majhelg + en härlig inledning på den sköna månaden Maj.

Bästa hälsningar från

Gert

Staden som skall flytta

Tisdag kväll och jag har precis kommit upp på mitt hotellrum här i Kiruna med den vidsträcka utsikten du ser på bilden ovan. LKAB:s gruva här i Kiruna går vad jag förstår för full maskin och klockan tickar hela tiden mot tidpunkten då större delar av Kiruna måste flytta på sig för att riskera att rasa ned i gruvan. Stadshuset som inte ligger så långt ifrån mitt hotell måste tydligen utrymmas inom bara några få år och jag undrar hur länge hotellet kan vara kvar med tanke på rasrisken. Jag får i alla fall hoppas att det inte rasar ned i natt i alla fall.

Även här uppe längst i norr börjar våren göra sig hemmastadd, snön smälter och vägarna är som på sommaren trots en och annan snöby nu på eftermiddagen. Solen står fortfarande ganska högt på himlen och det märks verkligen att midnattssolen inte är längre bort än en månad.

Just nu pågår en ganska upphetsad debatt mellan blocken kring hur mycket som skall investeras i våra järnvägar. Det rullas miljarder hit och dit så jag blir alldeles trött, särskilt eftersom inget av partierna är villiga att göra något radikalt åt saken. Vad jag upprörs över är att statens investeringar i infrastruktur inte ses just som det de är d v s investeringar, istället ses det hela som kostnader som direkt belastar statens budget. Jag menar att de nu krävs ett verkligt politiskt ledarskap med modet att göra något radikalt åt vår erbarmliga infrastruktur (vägar och järnvägar). Vi behöver både rusta upp och bygga massor med både nya vägar och framförallt järnvägar. För att möta framtidens utmaningar behöver vi effektiva transporter och vi behöver göra det nu, inte om 10, 15 eller 20 år. Staten borde göra som företagen gör, låna upp pengar för att investera. Jag är också för att avgiftsbelägga stora delar av infrastrukturen, särskilt där miljöpåverkan är stor. De tunga lastbilstransporterna har aldrig stått för sina verkliga kostnader (läs i första hand slitaget på vägarna och effekterna på miljön). Men så länge som inte vi har ett modernt och väl utbyggt järnvägsnät så har vi ju inga alternativ.

Trevlig kväll önskas från Kiruna

Gert Ohlin

Äntligen går flyget igen!

Måndag kväll och jag sitter åter på Arlanda nu när flyget äntligen börjat fungera ingen efter vulkanutbrottet på Island. Efter de senaste två veckornas jobbiga och tidskrävande resande, med bil, buss och tåg, kan jag nu andas ut (hoppas jag i alla fall) och återgå till ett mer effektivt resande mellan mina olika uppdrag.

Just här där jag sitter och äter min middag på Skycity ser jag till min glädje att flygen startar och landar precis normalt. Jag har som jag skrivit tidigare aldrig riktigt insett hur beroende jag är av fungerande flygförbindelser. Nu är jag däremot mycket medveten om detta samtidigt som jag verkligen uppskattar den transportservice som våra flygbolag står för.

Nej, nu kommer min mat in och då passar jag på avsluta här och nu.

Trevlig kväll önskar

Buss utmed Norrlandskusten

Torsdag natt och jag har precis kommit hem efter en 12,5 timmars resa Umeå – Växjö. Resan tog sin början med buss uppe i Umeå kl 12.05 för att sedan fortsätta med tåg från Sundsvall ned till Stockholm och därifrån med min bil hem hit till Växjö. Jag får verkligen hoppas att flyget kan återgå till normalläge under helgen, för så här mycket tid till resor förfogar jag inte över. Skulle vulkanen fortsätta att spy ut sin aska så måste jag få till stånd en förlängning av dygnet med minst 50 %, så illa är det.

Nu skall jag inte klaga mer utan istället säga några ord kring bussresan utmed den vackra Norrlandskusten. Tyvärr var vädret tidigare idag inte det allra bästa, trots detta var kusten lika vacker som vanligt. Den relativt nya Höga kusten bron imponerar alltid på mig och idag på eftermiddagen kunde jag ju njuta av utsikten bättre än jag kan när jag själv sitter vid ratten. Har du inte varit vid Höga kusten vill jag verkligen rekommendera en resa dit.

Nej, nu gäller det att sova!

Islossning på Umeälven

Onsdag kväll och jag har precis kommit tillbaka till mitt hotell här i Umeå. Tidigare idag när jag passerade över Umeälven fick jag uppleva islossningen på älven live. Nu når denna förstås inte alls upp till det skådespel som Torneälven bjuder på lite längre fram i vår, men det var mäktigt i alla fall.

I dessa vulkantider så har jag kanske blivit mer uppmärksam på de enorma krafter som vår natur besitter. Vi människor är i förhållande till dessa krafter väldigt små och ofta kan vi bara se på. Alldeles för en stund sedan såg jag på TV-nyheterna att vulkanen nu äntligen börjat lugna ned sig, hoppas verkligen att detta inte bara är tillfälligt då jag i nästa vecka behöver flyga en hel massa.

Nej, nu måste jag sluta och istället ägna mig åt min e-post och att fila på en rapport som väntar ivrigt på sitt färdigställande.

Ha en trevlig onsdag kväll!

SJ, SJ gamle vän

Tisdag kväll och jag sitter på tåget upp till Härnösand där jag senare ikväll skall kliva på Länstrafikens buss upp till Umeå. Verkligen tur att jag beslutade mig för att ta tåget idag då jag precis läste på nätet att Arlanda håller på att stängas ned just i skrivande stund.

Inte bara för mig som är så beroende av kommunikationer utan även för många andra är det tur att SJ finns i dessa vulkantider. Även om SJ fått utstå en massiv kritik tidigare i vinter så måste jag medge att jag just nu är oerhört tacksam för att de finns. Blir flygstörningarna långvariga är jag övertygad om att det inte bara blir jag fortsättningsvis lite oftare kommer att utnyttja SJs tjänster.

Tack för ni finns SJ!

Kvällshälsningar från Järnvägsstationen i Sundsvall

Gert Ohlin

Mitt flygberoende är större än jag trott

Måndag kväll och jag har precis konstaterat att mitt beroende av flyget är betydligt större än jag föreställt mig. Det rådande flygkaoset har verkligen ställt till det för mig på alla vis. Förutom att behöva ägna betydligt mer tid på resande fot förlorar jag massor av debiterbar tid – tänk vad ett vulkanutbrott kan ställa till det. Nu verkar det dock som om det värsta verkar vara över så nu lever jag på hoppet att flyget kommer igång igen i slutet på veckan.

Resten av den här veckan kommer jag att sitta mycket på tåg och i buss på väg till och från mina uppdragsgivare. Imorgon bär det av med först bil, sedan tåg och slutligen en tretimmars bussresa upp till Umeå.

Vi hörs imorgon!

Våren är här :-)

Fredag morgon och jag sänder ut ett livstecken igen efter en hel veckas bortavaro från bloggen. Har du undrat varför jag inte bloggat så beror detta bara på att tiden inte räckt till. Så här års är det ofta väldigt mycket att göra, men i år slår arbetsbelastningen alla rekord. Det positiva med detta är förstås den bakomliggande efterfrågan på mina och BAABs tjänster. Just nu längtar jag oerhört efter min ”Majsemester” då jag tillsammans med hustrun tar motorcykeln och drar ned till Normandie och Frankrike på en 11-dagarstripp. För att palla det nuvarande trycket är det viktigt att ha något härligt att se framemot.

Som vanligt far jag som en skållad råtta från syd till nord och från öst till väst och hade inte det Isländska vulkanutbrottet varit så hade jag idag befunnit mig upp i Luleå. Sedan mitt senaste inlägg har jag besökt Stockholm flera gånger, liksom Göteborg, Mora, Borås och Malmö. Under alla mina resor har jag konstaterat att våren verkligen nu är här, särskilt förstås i södra delarna av landet. Våren är min bästa tid, hur är det för dig?

Nej, nu hinner jag inte mer för då missar jag mitt kundmöte i Borås om några timmar.

Ha en riktigt trevlig helg och passa på att njuta av våren!

Bästa hälsningar

Isen har gått!

Onsdag kväll och jag har precis kommit hem efter tur ner till Halmstad. Till min stora glädje kunde jag konstatera att isen har försvunnit från sjöarna här nere i södra Småland och i Halland. Att åter få se en öppen vattenspegel var en härlig upplevelse, tyvärr hade jag inte tid i dag att stanna och ta ett foto så det får anstå till en annan dag.

Att våren på allvar nu gjort sitt intåg det råder det ingen som helst tvekan om. Tänk vilken underbar tid som vi har framför oss, åtminstone vi som har lyckan att inte var pollenallergiker. Jag vet inte hur du har det, men visst innebär samtidigt våren också en ganska hektisk period både på hemmafronten och på jobbet? Men trots att vi nu har några hektiska månader framför oss är viktigt att inte glömma bort att njuta av den fantastiska förvandling som naturen visar upp framför ögonen på oss varje dag nu och framöver.

Man talar ofta om vår- och höstmänniskor, jag tillhör definitivt den förstnämnda gruppen vårmänniskor. Ljuset som kommer, den skira grönskan, alla vårblommorna och för att inte tala om alla primörerna i köksträdgården – vad kan hösten bjuda emot detta?

Ta vara på våren!

Gert Ohlin

MC-säsongen äntligen här - men!

Så var Påsken överstånden och vardagen är här igen. Jag hoppas du haft en skön Påskledighet eller har en sådan just nu. För egen del hade jag en helt fantastiskt helg tillsammans med familj och släkt. Förutom att umgås med familjen blev det en premiärtur på hojen i helgen – vad mer kan man begära?

Mina senaste inlägg har handlat mycket om min kritik mot vägarnas skick här i landet. Tyvärr kan jag inte sluta att tjata om detta efter säsongens första tur på min MC. Du som själv kör MC känner ju till att vägarnas beskaffenhet har större betydelse när du kör på tvåhjul än de har när man sitter i en bil. Varje vår vet alla MC-åkare att det lömska gruset på vägarna kan ställa till med ett och annat, därför gäller det att alltid ta det särskilt lugnt och försiktigt så här på försäsongen. Men under helgen var det inte bara osedvanligt mycket grus på vägarna, det var också väldigt mycket tjälskador och andra skador på vägarna – åtminstone häromkring Växjö i Småland. För några år sedan körde jag en hel del bil borta på den amerikanska västkusten och ondgjorde mig ofta över den bedrövliga vägstandarden. När jag nu tänker tillbaka på den tiden kan jag konstatera att vi här hemma i Sverige börjar få precis lika bedrövliga vägar här. Förfallet på vägarna har under de senaste åren gått väldigt fort, åtminstone menar jag det.

Både du som kör MC och du som kör bil – ta det lugnt på vägarna de är i mycket dåligt skick just nu.

Gert Ohlin

Akta dig för gamla hjulspår i trafiken

Dymmelonsdagen är snart över och imorgon är det Skärtorsdag och då drar Påsken igång på allvar. Med tanke på mina två senaste inlägg kring våra dåliga vägar hoppas jag innerligt att dessa inte ställer till med några olyckor nu i den stundande Påsktrafiken.

Igår när jag var ute och körde som vanligt fick jag samtal från någon som tyckte att jag överdrivit i min kritik mot vägarna. Eftersom jag inte alls delade denna uppfattning tog jag därför fram min mobilkamera och tog direkt en bild från vägen jag befann mig och på. När jag MMS:at över denna bild till han som ringde fick jag ett nytt samtal och denna gång blev vi mer överens om hur det egentligen ser ut när det gäller standarden på våra vägar.

Hur lätt är det inte att köra i gamla hjulspår både i trafiken och i livet? När det gäller ute i trafiken vill jag bestämt avråda från detta, särskilt när det ligger vatten i kanalerna som blir följden av hjulspåren. Egentligen är det fullständigt bedrövligt att vi år 2010 skall ha sådana här vägar i Sverige, eller hur?

Ta det riktigt försiktigt på vägarna i Påsk!