Snusket i kundkorgarna

Måndag kväll och jag har precis kommit till Arlanda för att om en kort stund stiga ombord på mitt flyg upp till Luleå. Du har kanske lagt märke till att mitt bloggande på senaste tiden blivit mer och mer sporadiskt för så har det tyvärr blivit. Anledningen till detta är inte att jag börjat tappa intresset, det handlar enbart om brist på tid och tillfällen. Så här års när det endast återstår fem eller sex veckor till semestern är det bråda dagar, ja faktiskt alltför bråda för att vara helt ärlig. Jag får se hur blir med tiden under resten av veckan, men några små inlägg kan det eventuellt bli.

En sak som jag funderat på en del under dagen var ”nyheten” som kom i morse kring bakteriesnusket i butikernas kundkorgar. Ibland undrar jag faktiskt vad det är som gör att rena självklarheter kan bli nyheter, för vem kunde inte ana eller förstå det? När jag först hörde nyheten började fundera på en lösning av problemet och kom plötsligt på att man borde ta fram en kundkorgstvätt. Men redan efter stund slog det mig hur överlägset bra systemen för ”själv-scanning” är som lösning även på detta snuskproblem. För egen kommer jag i alla fall att fortsättningsvis endast handla genom det själv-scanningssystem som min butik erbjuder. Genom att själv scanna in priset på mina varor och därefter lägga ned desamma direkt i påsen har jag på köpet jag kommit ifrån inte bara problemet med kassaköerna utan även snusket i kundkorgarna.

En trevlig kväll önskas från ett soligt Arlanda.

En friskvårdstimme i skogen

Onsdag eftermiddag och jag har precis kommit tillbaka efter en skön promenad i skogen trots att jag inte har någon reglerad friskvårdstid. Nu känns mina batterier åter fulladdade så nu blir det fullt ös framför datorn tills det blir kväll. Det här med att röra på sig i friska luften, särskilt om man har ett stillasittande inomhusarbete, är guld värt. Innan jag gick ut värkte det både i nacke, rygg och huvud efter allt arbete framför datorn. Nu när jag kommit tillbaka är jag åter full av energi och all smärta är som bortblåst – så enkelt det kan vara ibland!

I min roll som arbetsplatsutvecklare möter jag arbetsplatser där man har en reglerad friskvårdstid i arbetstiden. Vad jag förstår så är det inte ovanligt med en till två timmar i veckan. Jag har alltid lovordat detta men just nu känns det som extra klokt. Jag är övertygad att detta nästan alltid är en mycket god investering, inte bara i medarbetarnas hälsa utan även i effektivitet. För egen del kommer jag fortsättningsvis att försöka praktisera detta så ofta jag bara kan.

Bilden ovan tog under min promenad för en stund sedan.

Trevlig kväll så hörs vi imorgon eller på fredag förmiddag.

Situationsanpassat ledarskap

Tisdag kväll och jag har precis bestämt mig för att avsluta dagens arbete som till stora delar bestått utav analysarbete framför datorn. Under tiden har vädret växlat utanför mitt fönster nästan lika många gånger som jag använt enter-tangenten, ena minuten har regnet öst ned och i nästa har solen strålat, rena aprilvädret fast vi befinner oss i sluten av maj.

Eftersom jag inte varit ute hos kund idag har jag varit med i BAABs supportkedja och därmed fått svara på frågor från våra kunder. Så här på kvällen tänker särskilt på en intressant dialog med chef kring situationsanpassat ledarskap. Frågan kom upp eftersom chefen tidigare fått kritik från sina medarbetare att alla inte behandlades lika. Mitt svar tidigare idag gick ut på att det egentligen inte alls borde vara någon motsättning mellan det situationsanpassade ledarskapet och en likabehandling av medarbetarna. I min värld är självklart att alla medarbetare bör behandlas lika utifrån de individuella förutsättningarna hos var och en. Samtidigt som detta är sagt är det viktigt att markera att alla oavsett individuella förutsättningar, skall behandlas lika när det gäller grundläggande rättigheter och skyldigheter på arbetsplatsen. I övrigt menar jag dock att ett framgångsrikt ledarskap bygger på förmågan att anpassa sitt ledarskap till medarbetarnas olika individuella förutsättningar när det gäller t ex behovet av stöd, återkoppling, stimulans, utmaning och belastning.

Trevlig kväll så hörs vi imorgon.

Gert Ohlin

Bilprovningen gör ett fantastiskt arbete!

Måndag eftermiddag och jag håller på att förbereda resten av veckans arbete. Tidigare idag var jag på Bilprovningen och kontrollbesiktigade min MC. Jag måste säga att Bilprovningen gör ett fantastiskt bra arbete till en otroligt låg kostnad. För endast 260:- fick hela MCn genomgången och kollad ur säkerhetssynpunkt i priset ingick även en kortare provkörning. Förutom skyldigheten att besiktiga MCn vartannat år menar jag att Bilprovningens genomgång är så pass viktig att jag gärna gjorde detta minst en gång per år.

Jag hoppas Bilprovningen få bli kvar och jag ser verkligen inte framemot ett privat alternativ som drivs med vinstintresse. Trafiksäkerheten är för viktig för att utsättas för marknadskrafterna. Låt Bilprovningen få bli kvar i nuvarande form!

Ha en bra avslutning på dagen så hörs vi vidare imorgon.

Gert Ohlin

Viktigt att skilja på chefskap och ledarskap

Tisdag morgon och plötsligt känns arbetsselen inte längre så tung som den gjorde igår som var första dagen efter min fantastiska MC-semester. Tänk hur fort det går att komma tillbaka in i vardagen igen, det underlättar förstås när man har så enormt trevliga och inspirerande arbetsuppgifter som jag har.

Dagens inlägg tänker ägna åt betydelsen av att skilja på dels chefskap och dels ledarskap. För det flesta chefer innebär är uppdraget tudelat d v s dels ett chefsansvar för resultat, resurser och personal och dels ett ansvar för att leda medarbetarna. För chefer utan medarbetare, det finns faktiskt chefsbefattning där chefen i fråga inte har några medarbetare utan endast ett ansvar för ett område t ex ekonomi (förekommer ofta på mindre arbetsplatser att ekonomen i verksamheten benämns som ekonomichef).

En bra chef kan samtidigt vara en dålig ledare och tvärtom d v s en dålig chef kan vara bra ledare beroende på ur vilket perspektiv man betraktar vederbörande. Jag menar att det är viktigt att klargöra rollen som chef och ledare, helst genom en tydliga chefs- och ledarkriterier. Arbetsplatser där man lyckas beskriva detta på ett tydligt sätt är tyvärr inte alltför vanliga enligt min uppfattning. En trygg chef är ofta också en trygg och bra ledare. Otrygga chefer uttrycker ofta att de saknar ett tydligt mandat och tydliga krav på vad de förväntas åstadkomma.

Bilden ovan visar hur anspråkslös en vinstock såg ut nere i Champagnedistriktet i förra veckan – tänk att denna lilla stocks frukter som småningom kommer bilda grunden till det exklusiva och dyra ”bubbel” som får benämnas med Champagne.

Vi hörs!

Gert Ohlin

En kylig, våt och blåsig MC-tur

Måndag morgon och jag har precis hunnit få överblick över min e-post och allt annat som legat i träda under min semester. Som vanligt känns det lite segt att komma tillbaka i jobbar-tagen, men det släpper nog lite senare fram på dagen. Innan jag stack i väg på hojen utlovade jag en kortfattad reseskildring i efterhand, vilken här med levereras:

Rubriken på dagens inlägg sammanfattar väl vad jag och min fru varit med om under de senaste 12 dagarna. Medeltemperaturen under resan skulle jag tro har varit någonstans mellan 8 och 9 grader d v s det var ingen direkt vårvärme vi fick uppleva. Å andra sidan har vi fått uppleva en hel massa andra saker så semestern som helhet har ändå varit helt fantastisk.

Dag 1 startade vi ifrån Växjö och åkte ned till ön Falster och inkvarterade oss på hotell i staden Nyköping Falster. Uppehåll under hela resan men en aning blåsigt och framförallt ganska kyligt.

Dag 2 tog vi färjan mellan Rödby och Puttgarten och åkte via Hamburg och Bremen ned till Holland och tog in på ett trevligt hotell strax söder om Groningen. Förutom den del regnskurar var det den starka vinden som gjorde MC-turen till ett litet äventyr i sig. Det som störde mest på resan var de långa köerna på Autobahn vid Lübeck och mellan Hamburg och Bremen där det pågår vägarbeten sedan länge. Har vägarna förbi senare i år, måste du räkna med att sitta i mycket långa köer.

Dag 3 blev en kort etapp ned till Schevengen och Den Haag där vi varit flera gånger tidigare och gärna ville återse. Resan startade och slutade i regn och temperaturen översteg aldrig 10 grader.

Dag 4 lämnade vi Holland i regn och for genom Belgien ned till Normandie. Strax före gränsen till Frankrike klarnade det plötsligt upp och hux flux stod de 14 grader på termometern. Vi tog till Normandies huvudstad Rouen där vi tog in på hotell mitt i centrum. Rouen är verkligen värd ett besök, en mycket trevlig stad med ett fantastiskt utbud av goda restauranger.

Dag 5 var vi kvar i Rouen och gjorde en utflykt ut till kusten för att titta på alla minnesmärkena efter andra världskriget och de allierades landstigning. Tyvärr var skyltningen minst sagt dålig så vi missade tyvärr en hel del, men det vi såg av Normandies kust var verkligen sevärt och intressant.

Dag 6 lämnade vi Rouen för färd via Paris ned till Troyes i södra delarna av Champagnedistriktet. Trafiken runt Paris var mindre kaotisk än jag räknat med, men det gällde att hålla uppsikt ordentligt. Vi gjorde en trevlig avstickare till Versailles – vilken ”sommarstuga”! Väl framme i Troyes bestämde vi oss för att istället leta efter hotell på landsbygden. Detta var nog resans sämsta beslut, för direkt när vi lämnade Troyes så öppnade himlen sig och regnet bara öste ned. Hotell efter hotell var fullbelagda och vi blev blötare och blötare men mitt i en vägkorsning mitt ute på landet hittade vi ett litet värdshus där vi kunde bo. Standarden var nog de lägsta jag någonsin kommit i närheten av, maten gick dock att äta och vi fick tak över huvudet.

Dag 7 blev det en rundresa utmed delar av Tour de Champagne i ömsom regn och ömsom blåst. Vi kom så småningom till Reims som den mest välkända av städerna i området. Efter lite sightseeing i Reims så bestämde vi oss för att åka till Luxemburg. Resan dit blev väldigt våt då regnet bara öste ned så det var verkligen tur att vi hittade bra hotell med bra torkmöjligheter. Huvudstaden Luxemburg var verkligen värd ett besök, trots att det var oerhört kyligt och regnigt.

Dag 8 åkte vi vidare norrut mot Tyskland och Moseldalen. Vi började resan redan i Luxemburg vid Mosel och följde sedan floden upptill Bernkastel. Att köra MC utmedn Mosel är verkligen speciellt, dels inbjuder vägarna till riktigt trevlig körning och dels är utsikten ofta så betagande att man har svårt att hålla koll på vägen.

Dag 9 blev det en långtur upp till Osnabruck. Denna del av resan blev det allra kyligaste och mest besvärliga. Under resan hade vi som lägst + 4 grader samtidigt som regnet öste ned. Frusna och lite fuktiga kom vi så småningom fram och kunde tillbringa kvällen på Majfestligheterna som pågick för fullt i staden. Levande musik, mat och dryck i varje gathörn och tusentals människor i rörelse och vi glömde snabbt den besvärliga resan dit.

Dag 10 for vi upp till Timmerdorfer strand strax norr om Travemünde där vi stannade på ett mycket trevligt hotell. Sommartid är säkert denna kurort helt fantastisk, men med knappt 10 grader i luften och regnet hängande i luften så är den kanske inte lika trevlig.

Dag 11 var vi kvar i Timmerdorfer strand tills fram på kvällen då åkte ned till hamnen i Travemünde för att gå ombord på båten till Trelleborg. Den korta resan och kön till färjan i snålblåsten och ösregnet är inget jag kommer att lägga på minnet.

Dag 12 åkte vi i land i ett dimmigt och disigt Trelleborg som var hela 7 grader varmt. Resan hem tillbaka hem till Växjö blev både kylig, våt och blåsig d v s den sammanfattar väl vad vi upplevt under själva resandet. Däremellan har vi upplevt fantastiskt mycket trevligt och intressant.

Nej, nu måste jag tänka på allvaret igen och börja förbereda mig för dagens resa och kundbesök uppe i Östergötland.