Osund företagskultur
Tisdag eftermiddag och jag har en stund över här på lufthavnen i Kastrup att vårda min blogg. Dagens inlägg knyter an till den mediastorm som rått kring bristerna inom äldreomsorgen den senaste tiden.
Den senaste tiden har bristerna inom den svenska äldreomsorgen blottats i media, ingen har väl kunnat undgå den helt absurt låga kvaliteten inom vissa äldreboende. Huvudorsaken till dessa brister är enligt min uppfattning den upphandling som kommunerna gjort och som enbart fokuserat på ett lågt pris som möjligt. Men det finns förstås även en annan orsak nämligen bristen på en acceptabel företagskultur. Det som framkommit om vården på t ex Koppargården är så genomruttet är detta aldrig hade kunnat få pågå i en företagskultur som präglats av humanism och omsorg om medmänniskan. Nu verkar företagskulturen mer eller mindre helt ha präglats av att tjäna som mycket pengar som möjligt oavsett konsekvenserna för vårdtagarna. Beslutet att säga upp avtalet med leverantören var enligt min mening det enda riktiga. Jag hoppas även att detta medför att flertalet medarbetare lämnar verksamheten. De medarbetare som funnits sig i och accepterat denna företagskultur har enligt min uppfattning ingen rätt till en fortsatt plats inom vården.
För Carerma Cares del väntar sannolikt ett långt och hårt arbete med att förändra företagskulturen i verksamheten, åtminstone om man i framtiden vill undvika att kölhalas i media. Det Carema behöver mer än något annat för bibehålla sin starka position på marknaden är en ”långsiktigt hållbar prestationskultur”, läs gärna tidigare inlägg kring innebörden av detta.
Ha en fortsatt trevlig tisdag önskar
Gert Ohlin