En företagskultur som uppmuntrar frågor

Onsdag kväll och jag precis avslutat min dag här i Helsingfors. Imorgon bär av det hemåt igen via Kastrup innan jag ställer kosan mot Värmland där jag kommer att tillbringa fredagen.

 

Den här veckans tema är företagskulturens betydelse för det som händer och inte händer på arbetsplatsen. Ikväll tänker jag kort resonera om det med att ställa frågor på sådant man behöver känna till i sitt arbete. Vissa företagskulturer uppmuntrar verkligen till ett sådant beteende därför att den som frågar upplevs som engagerad och kvalitetsmedveten. I andra företagskulturer kan det vara precis tvärtom d v s den som frågar visa på okunskap och lättja. Detta betyder att ”frågan” beroende på i vilken kultur den ställs både kan vara ett uttryck för styrka och för svaghet. Den verksamhet som är mån om sin kvalitet och sina medarbetares arbetsmiljö ser naturligtvis till att företagskulturen är ”frågevänlig” d v s uppmuntrar medarbetarna att ställa frågor och att detta är ett sätt att visa engagemang och kvalitetskänsla.

 

Trevlig onsdag kväll önskar

 

 

Gert Ohlin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0