Dåligt kommunicerade förväntningar är en mycket vanlig konfliktorsak

Tisdag kväll och jag precis checkat in på mitt flyg tillbaka till Stockholm/Arlanda där bilen väntar på en kvällstur till Örebro. Men vad gör väl det för någon med en sådan härlig semester i ryggen som jag har?
Dagens inlägg kommer jag att använda för att resonera lite kring behovet av att vi är bra på att kommunicerar våra förväntningar på varandra. Vi har alla förväntningar på varandra både i privatlivet och i arbetslivet. Eftersom min huvudsakliga kompetens finns kring arbetslivet kommer jag fortsättningsvis bara att resonera kring den miljön, även om likheterna med privatlivet är mycket stora. I arbetslivet har naturligtvis alla chefer förväntningar och krav på sina medarbetare samtidigt som medarbetarna har förväntningar och krav på sina chefer. Dessutom har vi alla förväntningar och krav på våra kollegor. Problem uppstår nästan alltid i relationen med varandra när dessa förväntningar och krav inte uppfylls. Enligt min uppfattning är detta en mycket vanlig konfliktorsak på arbetsplatserna idag. Inte sällan blir jag och mina kollegor involverade i konflikthanteringsprocesser och det är i dessa sammanhang som vi noterat detta. Grundproblematiken enligt min uppfattning är att det sällan som vi tillräckligt bra kommunicerar förväntningarna på varandra. När vi inte känner till förväntningarna på oss är förstås risken överhängande att vi inte lever upp till dessa.
Bilden ovan tog jag med min mobil när vi rastade vid sidan av Loch Ness – kan du se något sjöodjur?
Ha en trevlig tisdag kväll önskar
Gert Ohlin