Sverige en B-nation

Fredag förmiddag och jag skall strax ta bussen ned till tåget för vidare färd ner till Köpenhamn där jag har ett möte i eftermiddag och där jag sedan tänker bli kvar över helgen. Jag ser framemot att få besöka ett Jul pyntat Tivoli och gå Ströget och titta på all julkommers. Innan bussen hinner jag skriva några sista rader här på bloggen för den här veckan.

 

Nattens överläggningar i Bryssel med anledning av Eurokrisen slutade tyvärr i oenighet och nu pekar det mesta på att Sverige ställer sig utanför de länder som accepterat det Tysk-/Franskaförslaget om fördragsändring. Risken är uppenbar att vi hamnar utanför den inre kärnan tillsammans med ön Storbritannien då det mesta tyder på att Danmark tillsammans med ett antal andra länder går med den 17 länderna som har Euron som valuta (t ex Finland). Sverige uppfattas redan idag av Euroländerna som ett riktigt svikarland då vi faktiskt förbundit oss att gå med i Eurosamarbetet utan att sedan leva upp till detta. Nu verkar Reinfeldt vara inne på att vi ställer oss utanför igen och han får garanterat stöd av vår svaga och splittrade opposition i denna fråga. Jag upplever mig som en europé vilket gör att jag nu inte är särskilt stolt över mitt svenska medborgarskap. Europa är i sin djupaste ekonomiska kris i modern tid och Sverige ställer inte upp. Vi fortsätter på vår linje att fega ur i krissituationer (vår neutralitet under andra världskriget) och vår tidigare historia av stora devalveringar av kronan. Mina förhoppningar om ett ansvarstagande och starkt ledarskap från svenskt håll har nu fallit på skam tyvärr.

 

Trots krisen och min kritik önskar jag dig en riktigt trevlig 3:e Advent!

 

 

Gert Ohlin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0