Sustainble Performance ur ett medarbetarperspektiv

Torsdag eftermiddag och jag håller på att avsluta årets arbete innan jag går på min Jul- och Nyårsledighet i morgon fredag. Eftersom jag tar ledigt från och med imorgon fredag har jag bestämt mig för att detta inlägg blir det sista för i år. Mitt första inlägg 2012 kommer jag att skriva den 9 januari.

 

Årets sista inlägg går förstås under temat Sustainable Performance och kommer den här gången att handla om på vilket sätt som du som individ och medarbetare (om du har en anställning förstås) kan åstadkomma ett Sustainable Performance i ditt arbete.

 

Precis som i gårdagens inlägg kring Sustainable Performance ur ett arbetsgivareperspektiv kommer jag även nu att sammanfatta mina råd till dig som medarbetare genom punkterna nedan:

 

  • Precis som varje idrottare känner till är det avgörande med en bra grundkondition för att orka prestera uthålligt på en hög nivå, därför bör du se till att röra på dig och motionera på regelbunden basis – absolut inte färre gånger än 4 gånger per vecka och under minst 40 – 60 minuter vid varje tillfälle.
  • Om vi fortsätter på temat idrott så vet du att idrottare lägger ned oerhört mycket tid på träna och förbereda sig inför sina uppgifter. Även som medarbetare är det väsentligt att du träna dig på olika sätt, t ex genom att ta del av all den kompetensutveckling du har tillgång till och/eller att du själv aktivt söker andra vägar att utveckla din arbetsförmåga på.
  • Vidare är det väsentligt att du ställer krav på din arbetsgivare att ge dig så bra arbetsförutsättningar som möjligt. Känner du dig begränsad av dåliga förutsättningar i ditt arbete bör du alltid tala med din chef om detta.
  • Slutligen är det avgörande för ett Sustainable Performance att du tar ditt ansvar för samarbetsklimatet och kamratskapet på din arbetsplats. Tänk på att behandla dina kollegor på samma sätt som du själv vill bli behandlad.

 

Med dessa råd ber jag nu att få tacka dig som läser och läst min blogg under året och samtidigt med detta vill jag nu tillönska dig en RIKTIGT GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!!

 

 

 

 

 

 

Gert Ohlin

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0