Sustainble Performance ur ett arbetsgivareperspektiv

Onsdag kväll och jag är precis hemkommen efter en resa ned till Skåne och Danmark. Innan jag tar tag i middagsbestyren skriver jag några rader här på min blogg.

 

Jag har sedan vårt namnbyte tidigare i år fått många frågar kring namnet Sustainable Performance och vad detta står för. Du som läser min blogg regelbundet vet ju att jag flera gånger under året skrivit inlägg i just detta tema. Men så här i slutet på året när jag närmar mig mitt sista inlägg för 2011 tänker jag passa på att sammanfatta det jag skrivit kring innebörden av Sustainable Performance. Förresten, mitt sista inlägg för i år blir på fredag, sedan tar jag en ordentlig paus från både arbete och bloggande ända fram till den 9:e januari.

 

En kort sammanfattning av hur man som arbetsgivare kan verka för Sustainable Performance skulle kunna se ut som följer:

 

Ø      Skapa, utveckla eller förändra företagskulturen så att denna varje dag stimulerar och belönar goda prestationer som är hållbara över tiden.

Ø      Styra verksamheten genom en tydlig och tilltalade vision, begripliga och verklighetsförankrade strategier samt genom eftersträvansvärda, tydliga och rimliga målsättningar.

Ø      Kontinuerligt arbeta med att utveckla och förbättra medarbetarnas arbetsförutsättningar i syfte att skapa så optimala förutsättningar som möjligt för dessa att nå och helst även överträffa de uppsatta målen.

Ø      Kontinuerlig uppföljning av mål och för regelbunden feedback till medarbetarna.

Ø      Fokus på kontinuerlig feedback till medarbetarna där goda prestationer alltid ”belönas” och lyfts fram samtidigt som bristfälliga prestationer korrigeras genom i första hand stöd och support – alla vill lyckas och vara framgångsrika i sitt arbete därför är det ledningens ansvar att skapa förutsättningar för detta.

Ø      Sustainable Performance bygger till stor del på att optimera arbetsbelastningen för varje individ. Varken överbelastning eller understimulans rimmar med Sustainable Performance.

Ø      En arbetsplats som är präglad av Sustainable Performance dit går medarbetarna med ett stort leende på läpparna. Leendet håller i sig under hela arbetspasset och när dagen är slut går medarbetarna hem med den härliga och energigivande känslan av att under dagen gjort något riktigt bra d v s precis samma känsla som alla idrottare känner efter en vinst eller topplacering.

 

Jag hoppas du som läser detta kan bocka av flertalet av ovanstående kännetecken på Sustainable Performance när det gäller ditt eget arbete och arbetsplats. Kan du inte det föreslår jag att du tipsar dem som bestämmer på din arbetsplats att börja läsa min blogg och gå in vår hemsida för mer information kring Sustainable Performance www.sperab.se .

 

 

 

Ha nu en riktigt trevlig onsdagskväll önskar

 

 

Gert Ohlin

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0