Hårdbevakade på ett diskret sätt

Torsdag kväll och jag skall strax gå till sängs efter en minst sagt spännande och känslofylld dag, känner mig urvattnad som en lutfisk som legat några dygn i kylskåpet och väntat på sin tillredning i ugnen. Nu slipper jag för egen del det här med ugnen vilket jag är oerhört tacksam för.

 

Nog om dagen i dag och åter tillbaka till åren 1999 – 2000 då jag pendlade till Baltikum mer eller mindre varje eller varannan vecka. Tidigare i veckan har jag berättat om bakgrunden till mitt uppdrag på andra sidan Östersjön så därför räknar jag med att du är med på noterna direkt. Vi förstod ganska snart att vårt uppdrag var väldigt kontroversiellt i vissa kretsar inom statsförvaltningen. Vi insåg också efter hand att det sannolikt också fanns kopplingar mellan vissa krafter inom statsförvaltningen och den organiserade brottsligheten. Av denna anledning är jag fortfarande oerhört tacksam för det skydd vi fick av landets säkerhetspolis.

 

Något livvaktsskydd i bemärkelsen att vi hade några biffiga personer hack i häl på oss hela tiden var det aldrig frågan om. Däremot blev det med tiden alltmer uppenbart att vi hela tiden var under ständig bevakning. Jag t ex berätta om en händelse som inträffade en sen eftermiddag när jag tog en joggingtur genom en park i utkanten av huvudstadens centrala delar. Inte ont anande kom jag joggande genom parken när jag på avstånd såg att det halvlåg en man på en parkbänk. Säkert ett gammalt fyllo tänkte jag och fortsatte rakt fram. När jag var på ungefär 50 meters avstånd reser sig mannen upp från bänken och vinglar ut mot min färdriktning varför jag direkt drog ned på farten. Jag var inte upplagd för en diskussion om t ex pengar för mer sprit så jag bestämde mig för att vika kraftigt åt vänster för att på så vis undvika mannen. När jag precis gjort detta såg i ögonvrån att två svartklädda män kom framrusande från ingenstans och innan jag hunnit förstå vad som höll på att hända låg de bägge svartklädda männen tvärsöver den berusade mannen som då låg platt på magen i gruset. En av de svartklädda männen vikande lätt med ena handen att jag bara skulle fortsätta min joggingtur, vilket jag gjorde med en otäckt känsla i magen. Den turen blev betydligt kortare än planerat då min lust för motion var som bortblåst då jag insett vilka faror jag kanske utsatt mig för. Nu tror jag i och för sig att det bara handlade om ett ”gammalt fyllo” och inte någon som skulle göra mig illa, men säker kan jag förstås inte vara.

 

Igår berättade jag om ett tillfälle när min fru var över och hälsade på mig. På lördagen bestämde vi oss för att hyra en bil och köra runt och titta på en del vackra platser i landet. Under denna lördagstripp genom landet hade vi en bil hela tiden bakom oss och utmed vägen så noterade vi flera andra bilar som uppenbarligen enbart hade till uppgift att säkra vår bil. Jag utgår även ifrån att vi hela tiden var avlyssnade där vi satt i bilen, för annars hade man inte kunnat förutse hela tiden vart vi ställde vår kosa.

 

God natt hälsningar från

 

 

Gert Ohlin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0