Chefer som tar med sig sina tidigare förtrogna till den nya arbetsplatsen

Stockholm tisdag kväll och jag skall strax fara vidare söderut för att så småningom börja inleda Julledigheten. Innan jag packar ned min dator tänker jag skriva av mig några tankar här på bloggen.

 

I mitt arbete som arbetsplatsutvecklare och prestationskonsult kommer jag näst intill dagligen i kontakt med chefer på olika nivåer. En sak som ofta ställer mig mycket frågande till är de chefer, ofta i direkt ledande ställning, som väljer att omge sig med sina tidigare medarbetare och vapendragare oavsett vad de hamnar i för roller. Jag kan i och för sig förstå att det känns tryggt och invant att ha sitt ”gamla gäng” runt omkring sig, men var finns dynamiken och vart tar den personliga utvecklingen vägen om inte medarbetarna närmast blir några andra än tidigare?

 

I min värld är detta väldigt ofta ett tecken på svaghet och osäkerhet. Den som rekryterat en ny toppchef vill kanske inte få ett helt nytt ledningsteam på köpet? En sak som dessa chefer ofta bortser ifrån är signalerna som detta skickar till organisationen – ”jasså vi duger inte längre” eller ”vad är det här för illa dold ”kompisrekrytering”. Under mina dryga 28 år i branschen har jag sett otaliga sådana här situationer gå helt över styr. Det ledningsteam som fungerade i en miljö behöver definitivt inte göra detta i en annan. Av denna anledning avråder jag i princip alltid ifrån att rekrytera tidigare medarbetare.

 

Jag önskar dig nu en trevlig kväll och glöm inte bort att det idag är dan före dan före dan före dan före dopparedagen.

 

Gert Ohlin

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0