Bra betalt

Tisdag kväll och jag sitter som så ofta här på Arlanda och inväntar ett flyg. Nu när jag gått igenom och besvarat eftermiddagens e-post tänker jag använda några minuter åt lite bloggande.

 

Igår när jag satt på tåget hamnade jag bredvid en mycket trevlig ung man i 25-års åldern som var oerhört social och kommunikativ. När vi efter stund kom in på det här med våra respektive sysselsättningar fick jag veta att min medresenär var i byggbranschen och jobbade i en av de många gruvorna uppe i Malmfälten. Jag fick veta att han arbetade efter 7-dagars schema på sätt att han arbetade 7 dagar i streck och sedan var ledig i 7 dagar. Under de 7 dagarna arbetade han dryga 11 timmar om dagen. Så här års innebär detta dessutom att han aldrig kunde se något dagsljus under sitt 7 dagarspass. Lite tufft tyckte jag, men han sa att man vänjer sig. Eftersom jag vet att lönerna uppe i malmfälten är ganska hyggliga frågade jag vad han tjänade och fick då veta att han fick omkring 30 000:- i månaden efter skatt. Inte så illa för en ung man utan studieskulder eller bakomliggande långa studier. Samtidigt inser jag att han arbetade i en riskfylld och smutsig miljö, men jämfört med många andra anser jag ändå att hans lön är i högsta laget. Inte så konstigt att allt som har med byggande att göra alltid blir så dyrt.

 

Jag önskar dig nu, oavsett vad du tjänar, en riktigt trevlig tisdagskväll

 

 

Gert Ohlin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0