Ärlighet viktigare i Finland?

Helsingfors torsdag kväll och jag har precis kommit tillbaka till mitt hotell efter en intensiv dag här Finlands huvudstad. Tidigt i morgon bitti bär det av hem till Sverige igen för ett antal intressanta möten i Stockholm.

 

Presidentvalskampanjen pågår för fullt här i Finland och när jag läser i HBL (Hufvudstadsbladet) kring vilka parametrar som väljarna prioriterar högst i valet mellan kandidaterna kommer föga överraskande ”ärlighet” högt upp listan. Motsvarande har jag noterat när det gäller synen på ledarskap här i landet, ärlighet kommer alltid upp som en topprioriterad egenskap för det goda ledarskapet. Jag är alldeles för dåligt påläst om detta kan ha sin grund i den finska kulturen och historien, men varför inte?

 

Eftersom vi inte har motsvarande i Sverige, presidentval avser jag då, kan jag bara jämföra med våra val till Riksdagen och kommunerna. Mig veterligen har inte egenskapen ärlighet hos t ex partiledarna varit på tapeten så väldigt mycket, men kanske utgår vi, ofta lite godtrogna, svenskar ifrån att alla är lika ärliga (eller kanske oärliga). När det gäller synen på det goda ledarskapet kommer sällan ärlighet som egenskap upp särskilt högt på listan över avgörande egenskaper. Kanske utgår vi även här ifrån att ärlighet är en självklarhet.

 

Det är alltid lika spännande att notera skillnaderna mellan de nordiska länderna som jag ofta har förmånen att få besöka i mitt arbete.

 

Från Helsinki önskar jag dig nu en trevlig torsdagskväll.

 

 

Gert Ohlin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0