Sanningen kommer alltid i kapp

Måndag kväll och det verkar som om vintern gör ett återtåg här nere i södra Sverige. Å andra sidan så var ju detta återtåg givet eftersom jag bytte till sommardäck på hustruns bil i helgen. Tro mig eller inte men så här blir det alltid när jag skiftat hjul oavsett när jag gör det. På senhösten när jag byter till vinterdäck så kommer om inte sommaren så i alla fall varmluften tillbaka och vinterdäcken känns oerhört malplacerade. På vårarna är det samma visa varje år, d.v.s. något eller maximalt några dygn efter däckbytet så kommer vintern med iskalla vindar och snö i släptåg vilket omöjliggör frugans bilåkande. Nu för tiden skrattar vi bara åt eländet, förr om åren fick jag uthärda en viss kritik vilken i mina ögon var ganska välberättigad.

 

Nu till dagens fråga som engagerat mina tankar, nämligen de senaste turerna kring AMF Pension. I dag har media mer eller mindre dominerats av den förre VDn:s pensionsförmåner på lite drygt 60 mkr som tydligen nu styrelsen med LO-ordföranden Wanja Lundby-Wedin i spetsen vill utreda. LO-ordföranden pressades hårt av journalisterna idag trots att hon gjorde tappra försök att komma undan. Påståendet att hon och styrelsen nu inte kunde förstå att pensionsavsättningar blev så stora är i mina ögon endast ett sätt att skyla över det beslut man tidigare tagit. Att Wanja Lundby-Wedin skulle vara så obegåvad att hon inte förstod vad hon beslutade om tror jag inte ett ögonblick på. Wanja är en mycket begåvad och skärpt person, hur skulle hon annars hamna i toppen på det nästintill helt ”gubbstyrda” LO? När beslutet togs i AMF:s styrelse pekade alla siffror uppåt och AMF som varumärke blev starkare och starkare för varje år – ”klart att VD måste få en bra ersättning för detta arbete”, så är jag övertygad om att det gick till.

 

Att media nu uppmärksammade detta i sviterna efter finanskrisen som urholkat pensionskapitalet är en helt annan sak. I belysningen av dagens situation framstår förstås beslutet som helt vansinnigt, särskilt för Wanja Lundby-Wedin som inte varit sen att kritisera alla bonusutbetalningar inom finanssektorn och näringslivet. Förstår man något om hur journalister arbetar så är det föga överraskande att de snokat reda på detta. Den som sticker ut hakan i media måste vara helt säker på att det inte finns några lik i garderoben. Nu är jag ganska säker på att det s k ”drevet” kommer att pågår en tid mot LO-ordföranden. Utan att ta politisk ställning tycker jag att det vore tråkigt om Wanja tvingades att sluta på grund av detta, i mina ögon är hon en mycket professionell och bra person. Beslutet hon och styrelsen i AMF har tagit kan jag inte sympatisera med på något sätt, men det är samtidigt viktigt att beakta vilka strömningar som gällde vid beslutstillfället. Hade krisen aldrig kommit och vi fortsatt hade haft en stor tillväxt är jag övertygad om att ingen höjt på ögonbrynen åt beslutet.

 

 

Gert


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0