Attitydproblem motverkas bäst genom företagskulturen
Onsdag morgon och jag har precis stigit upp efter en god natts sömn hos min kollega här på Sollerön utanför Mora. Den här veckan resonerar jag ju kring hur man kan etablera en långsiktigt hållbar prestationskultur.
Det händer ganska ofta att jag blir kontaktad av företagsledningar som beskriver allehanda problem när det gäller vissa medarbetares beteende. På senare tid är det inte ovanligt att man anser sig ha problem med personalens engagemang i de sociala medierna på nätet. Samtidigt som jag har stor förståelse för detta problem menar jag att detta är något man till största delen har orsakat/skapat förutsättningar för eller åtminstone bär det största ansvaret för. En företagskultur som inte är ett bra rättesnöre för vad som är ok eller inte är ok att göra på arbetsplatsen är förstås helt förkastlig.
Vid de tillfällen då jag och mina kollegor blir kontaktad i frågor som rör oönskade beteenden på en arbetsplats börjar vi alltid vårt arbete med att studera kulturen i organisationen d v s företagskulturen (organisationskulturen). Det vi väldigt ofta får konstatera är att denna antingen är otydlig eller kontraproduktiv utifrån att utgöra ett bra rättesnöre för medarbetarna. En stark och tydlig företagskultur med inslag av en långsiktigt hållbar prestationskultur är ett mycket starkt motmedel mot oönskade attityder.
Trevlig lillördag önskas från ett soligt, kylslagen och mycket vacker Sollerön
Gert Ohlin
http://www.battrearbetsmiljo.se/boken.php