Se inte medarbetarna enbart som en kostnad!

Tisdag förmiddag och jag har precis landat här på Arlanda och skall om en stund tar Arlanda Express ned till Stockholms Central för vidaretransport med tunnelbanan och buss ut till en kursgård i Saltsjö Boo. Innan jag tar rulltrapporna ned till tåget tänker jag dela några tankar och erfarenheter med dig.

Rubriken på dagens inlägg känns säkert lite uppfordrande eller kanske rent av lite provocerande för en del. Tyvärr händer det fortfarande idag 2011 lite då och då att jag och mina kollegor stöter på ledande personer i näringslivet som har denna uppfattning eller rättare sagt en attityd att medarbetarna i princip endast är en kostnad. Denna attityd får till följd att fokus i verksamheten hela tiden ligger på att minimera kostnaderna för personal m a o en ständig strävan att bemanna verksamheten så snålt det överhuvudtaget är möjligt utan alltför stora konsekvenser för verksamheten (läs kvalitet, tillgänglighet för kunder/brukare). Jag har tidigare här på bloggen gett ett exempel på en verksamhet som inte kunde tillåta medarbetarna mer än maximalt 4 minuter för att besvara en medarbetarenkät, för annars skulle det bli för dyrt. Detta är förstås bara ett av väldigt många andra exempel på attityden att medarbetarna enbart eller till största delen endast är en kostnad.

 

Men kanske du tänker nu, måste inte alla tänka på sina personalkostnader? Jo, visst är det så! Men det jag vänder emot är när grundattityden i verksamheten präglas av ett tänk som möjliggör synsättet att medarbetarna enbart eller till största delen är en kostnad. Ett sådant tänk får naturligtvis till följd att satsningar på medarbetarna och deras arbetssituation också till övervägande del anses vara enbart kostnader.

 

Ha en trevlig tisdag önskar

Gert Ohlin

 

http://www.battrearbetsmiljo.se/boken.php

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0