Isen ruttnar i hamnen

Onsdag eftermiddag och jag precis tagit mig en promenad i södra hamnen här i Luleå som en uppladdning inför nästa möte och min kommande bilresa upp till Kiruna i kväll. Våren har verkligen kommit hit och isen i hamnen ligger verkligen risigt till just nu, det skulle inte förvåna mig att den är borta när jag kommer upp hit i slutet på nästa vecka. Inte heller skulle det förvåna mig om björkarna här i stan också slagit ut då för knopparna är ser riktigt sprickfärdiga ut.

 

Nog om klimat och vårtecken nu och över till något som ligger mig än mer om hjärtat d v s det här med långsiktigt hållbara prestationer. Det som inte får ruttna i en verksamhet som vill säkra långsiktigt hållbara prestationer det är förtroendet för ledningen. Kring detta tema har jag skrivit åtskilliga inlägg tidigare, men jag bortser från detta nu eftersom jag ofta kommer i kontakt med arbetsplatser där just detta sker här och nu. Jag märker direkt när jag möter en företagsledning huruvida de är måna om sina medarbetares förtroende eller inte. Jag har noterat ett mycket klart samband mellan de som är måna om sitt förtroende och ett högt förtroende från medarbetarna och vise versa. Är man mån om sin omgivnings förtroende agerar man förstås med både förnuft och känsla. Grundbultarna för att bygga upp ett förtroende är förstås att man alltid är uppriktig, tydlig, konsekvent och ser till att hålla sina löften. Lägg därtill ett humanistiskt förhållningssätt med klara empatiska inslag och jag är övertygad om att din omgivning får förtroende för dig.

 

Trevlig onsdagkväll önskar

 

 

Gert Ohlin

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0