Finns det en ohållbar "Prestationskultur"?
Torsdag kväll och jag har precis checkat in här på Scandic Hotel Byporten i centrala Oslo efter en hektisk dag med besök både i Stockholm och i Umeå.
Även ikväll kommer jag att fortsätta mitt resonemang kring begreppet ”Prestationskultur”. Mina två tidigare inlägg har väckt en del uppmärksamhet både inom och utom min närmaste krets av kollegor och samarbetspartners. I kväll tänkte jag svara på en fråga jag fått – finns det någon ohållbar ”Prestationskultur”? Denna fråga är förstås naturlig eftersom jag själv propagerat för en ”Långsiktigt hållbar Prestationskultur”.
För mig är en ohållbar ”Prestationskultur” en företagskultur som präglas av ett prestationsfokus som inte tar hänsyn till de begränsningar som vi alla som individer har på vissa områden – ingen är bra på allt och ingen klarar naturligtvis inte allt. En ohållbara ”Prestationskultur” präglas också av en människosyn som inte bygger på humanism utan mera tar utgångspunkt i ett elittänkande. Vidare präglas en ohållbar ”Prestationskultur” av en överfokusering på resultat d v s resultat skall skapas till varje pris oavsett konsekvenserna på kort och/eller lång sikt. Från allt detta tar jag naturligtvis starkt avstånd! Istället vill jag verka för att hjälpa våra kunder att skapa en ”Långsiktigt hållbar Prestationskultur” – läs gärna gårdagens inlägg om du undrar var jag lägger i detta och följ gärna mina kommande inlägg kring detta viktiga tema.
Igår kommenterade jag den pågående Rut-avdragsdebatten vilken även fortsatt i media idag. Igår påstod jag att Mona Sahlin inte själv var övertygad om sitt starka motstånd mot Rut-avdraget. Idag läste jag i Aftonbladet att hon dessutom tidigare uttalat sig positivt om någon form av Rut-avdrag i sin bok – blev jag förvånad eller blev jag förvånad?
En koselig afton önskes fra Oslo
Gert Ohlin