En "Levande Prestationskultur"

Tisdag förmiddag och jag har nu återhämtat mig så pass mycket att jag känner mig mogen för att återuppta mitt bloggande igen. Förra veckans lilla nackskada i samband med trafikolyckan har nu gått över i mer stabilt läge, d v s den akuta värken har ersatts med en molande stelhet. Trots detta börjar jag så smått känna mig i form igen, så från och med idag kommer jag att återkomma med dagliga inlägg under arbetsveckorna, helgerna tar jag som tidigare ledigt från mitt bloggande.
Min serie kring orsakerna bakom vantrivsel på jobbet tänker jag inte fortsätta med längre, istället kommer jag framöver att fokusera på min nya mission om en ”Levande Prestationskultur”. I säg är detta inget nytt för mig eftersom jag på olika sätt arbetat med denna fråga under de senaste 25 åren, men från och med nu kommer jag främst att arbeta med tjänster kopplade till att utveckla och stödja en verkligt ”Levande Prestationskultur” hos våra kunder.
Vad menas då med ”Prestationskultur” (Performance Culture)? Jag definierar detta som en beteckning på en företagskultur som starkt präglad av prestationsfokus. En företagskultur är som du vet en benämning på de värderingar, normer, idéer och anda som kännetecknar ett företag. När en företagskultur kan sägas göra rätt för beteckningen ”Prestationskultur” bygger företagets värderingar, normer, idéer och anda på att i varje läge och på alla nivåer prestera bästa tänkbara resultat, både för företaget självt och för företagets kunder och övriga intressenter.
För att åstadkomma en verkligt levande prestationskultur krävs det ett antal aktiviteter och förhållningssätt, se min bild ovan.
Det finns en hel del som anför kritik mot den ”Prestationskultur” som alltmer präglar vårt samhälle och arbetsliv idag. Den utslagning som vi sett och som vi ser har i många fall sin grund i just en ”Prestationskultur”, men i dessa fall ofta en alltför överdriven eller Amerikaniserad version (Performance Culture). När jag arbetar med att utveckla och stärka ”Prestationskulturer” så tar jag alltid utgångspunkt i min starka humanistiska värdegrund. Att prestera efter sin förmåga är med andra ord, gott nog. Min grundfilosofi är att vi alla vill lyckas och prestera så väl vi kan i vårt arbete, jag menar till och med att detta är en rättighet vi har
d v s vi har en rättighet till sådana arbetsförutsättningar som vi behöver för att kunna prestera efter vår förmåga.
En varaktig arbetsglädje och ett hälsosamt arbetsliv bygger på att vi känner oss både värdefulla och framgångsrika på våra arbetsplatser. Det är detta som är min drivkraft, d v s att få bidra till detta, bakom att jag från och med nu kommer att lägga mina kvarvarande år som konsult och arbetsplatsstrateg på att stödja mina kunder i deras arbete med att skapa och stärka en verkligt ”Levande Prestationskultur” byggd på humanistiskt värdegrund.
Jag återkommer imorgon med fler tankar kring detta.
Gert Ohlin