En "Långsiktigt hållbar Prestationskultur"

Onsdag kväll och jag är full av entusiasm att fortsätta mitt resonemang från igår kring det här med Prestationskultur. Gårdagens inlägg har medfört att jag under hela dagen i dag fått förklara mig några gånger för mina kollegor. De var oroliga för att min lilla nackskada hade satt sig på hjärnan (J). Men när jag återigen försäkrade dem om att jag på intet vis propagerade för den, enligt deras och min egen uppfattning, föråldrade och i längden ohållbara ursprungliga formen av ”Prestationskultur” blev de lugnade igen.
Den ”Prestationskultur” som jag beskrev i gårdagens inlägg är långsiktigt hållbar och bygger på en fast humanistisk värdegrund. För att åstadkomma en ”Långsiktigt hållbar Prestationskultur” är det nödvändigt att denna bygger på:
- Grundfilosofi – ALLA vill lyckas i sitt arbete
- Att topprestera är både en glädje och en rättighet
- Kultur byggs av konsekventa handlingar inte av vackra ord
- Rätt arbetsförutsättningar ett MÅSTE
- Tydliga, rimliga och förankrade mål och resultatkrav
- Ett starkt fokus på kontinuerlig återkoppling
- Topprestationer lyfts fram och belönas
- Svaga prestationer rättas till genom stöd och utvecklingsinsatser
- Undvik förenklade jämförelser – att topprestera efter sin förmåga är gott nog
- Större fokus på effektivitet än på produktivitet
I morgon kommer jag tillbaka med mer kring det här med att bygga en ”Långsiktigt hållbar Prestationskultur”. Innan jag avslutar dagens inlägg måste jag kommentera den pågående debatten kring Rut-avdragets vara eller inte vara. Grundläggande för att kunna sälja ett budskap är att den som sänder budskapet tror på detta själv. För mig framstår det som helt uppenbart att Mona Sahlin inte tror på det hon säger, hennes budskap och argument faller totalt platt till marken. Den rödgröna alliansens fortlevnad har sannolikt vägt tyngre än att ta strid för Rut-avdraget. Vänsterkrafternas stenhårda och ideologiskt grundande motstånd har inte gått att ändra på, därför har Mona Sahlin tvingats vika sig.
Bilden ovan är en modell jag använder när jag beskriver vad det är som framförallt bidrar till en verksamhets prestationer.
God natt önskar
Gert Ohlin