Var finns säljattityderna?
Onsdag kväll och jag har precis kommit tillbaka till mitt hotell här uppe i Luleå efter en trevlig kväll på restaurang tillsammans med min kollega. Mycket ofta när jag är restaurang så slås jag av hur lite av ”säljattityd” jag möter från serveringspersonalen. Det typiska är att man endast får en fråga om man skall äta eller bara ha något att dricka och beroende på svar så får man sedan en meny. Efter en stund, ofta alldeles för snabbt eller tvärtom efter alldeles för lång tid, får man en fråga om man bestämt sig varpå man därefter redovisar sitt val. Var finns ”säljet” i detta, var finns drivet efter merförsäljningen? I min värld handlar det endast om ren ordermottagning. Den enda gång man kan möta något som påminner om merförsäljning är när man tillfrågas om man önskar någon dessert och/eller kaffe.
Nu skall jag inte bara klanka ned på restaurangpersonalen, för jag möter väldigt ofta samma brist på säljattityd på andra ställen där det borde vara självklart att jobbet borde ses som ett rent säljarbete. De få gånger jag ser något av detta är i så fall inom sällanköpshandeln. Under kvällens trevliga middag resonerade jag och min kollega en hel del kring varför det förhåller sig så. Några riktigt bra svar kom vi inte fram till, kan möjligen du hjälpa mig med det?
Fortsatt trevlig kväll önskar
Gert Ohlin