Förtroende i fritt fall

Tisdag förmiddag och jag har efter en dryg vecka äntligen fått vakna upp i min egen säng, vilken känsla! Det blev väldigt sent igår eller rättare sagt väldigt tidigt idag på morgonen när jag efter en lång resa till sist kunde inta ryggläge. Idag tänker jag unna mig lyxen att få arbeta från mitt hemmakontor och utföra allt pappersarbete som blivit lidande under mina resor.
I går var jag uppe i ett soligt Umeå och arbetade en bra bit in på kvällen. Under gårdagen resonerade jag med en chef som hamnat i den föga avundsvärda situationen att förtroendet från medarbetarna befann sig i ett mer eller mindre fritt fall. Hur stoppar man ett fritt fall utan att krossas på kuppen? I princip är det samma teknik som åkattraktionen (t ex den på Gröna Lund i Stockholm) är försedd med d v s ett kraftfullt med samtidigt mjukt stopp en bra bit innan det är för sent. Till att börja hängde inte den aktuella chefen med i mitt resonemang kring jämförelsen med åkattraktionen på bilden, men så småningom kunde vi nå varandra.
Att bygga upp ett rimligt förtroende för sitt ledar- och chefskap är inte gjort i en handvändning, det vet alla som gjort detta. Att göra samma sak utifrån en situation där förtroendet rasat är mer än dubbelt så svårt enligt min erfarenhet. Bygga upp förtroende går långsamt, rasera ett förtroende går snabbt. Även här gör jag jämförelsen med åkattraktionen på bilden, det tar en stund innan man nått toppen, men oj vad snabbt det går åt andra hållet, det vill säga ner igen.
Men nu var det här med att stoppa det fria fallet i förtroendet som var dagens tema. Hur man gör man nu detta? Det finns tyvärr inga garanterade patentlösningar beroende på att orsakerna baken ett förlorat förtroende kan bero på så många olika saker. Två saker är dock säkra och det är nödvändigheten att ta situationen på fullt allvar samt att agera så snart man bara kan efter det att man uppmärksammat problemet. När jag ombeds komma med råd i sådana här lägen föreslår jag oftast att chefen snarast samlar sin medarbetare till ett möte för att lägga korten på bordet. Att öppet deklarera för sina medarbetare att man uppfattat läget (det minskade/förlorade förtroendet) och ser allvarligt på detta är oftast en förutsättning för att stoppa ett fortsatt fallande förtroende. Är orsaken/orsakerna bakom oklara är det nödvändigt att be om medarbetarnas hjälp med att tydliggöra denna/dessa. Till sist, det som många chefer tyvärr värjer sig emot, är det nödvändigt att be medarbetarna om en chans att få återupprätta det urholkade eller förlorade förtroendet. Är inte medarbetarna beredda att låta chefen får ”en chans till” är det oftast meningslöst att fortsätta.
Alla dagar i veckan med ”r” brukar ju vara trevliga och roliga dagar, eller hur? Därför önskar jag dig en fortsatt trevlig ”tirsdag”.
gert