Den tuffa mobiltelefonmarknaden

Fredag eftermiddag och ytterligare en arbetsvecka är strax avverkad. För egen del har den här veckan varit väldigt annorlunda p.g.a. av mina förkylningssymptom och feber i kombination med att jag var ledig i måndags, mycket sällan en arbetsvecka innehåller så lite av arbete.
Fördelen med att hålla sig hemma på dagarna är ju bl a tillgången till media. För egen del står radion alltid på och jag missar aldrig en nyhetssändning. Igår noterade jag brakförlusten för Nokia och idag kom Sony Ericsson med sitt tråkiga kvartalsbokslut. Branschanalytikerna tycks vara eniga om att både Nokia och Sony Ericsson blivit omkörda av Iphone som blivit en hit i många segment. För en nischtillverkare som Sony Ericsson är det förstås helt avgörande att man ligger i den absoluta fronten när det gäller nya produkter och applikationer till sina produkter. Enligt min mening ser vi här effekterna av de gigantiska besparingarna som är gjorda inom företaget. På kort sikt räddar man resultatet men på lite längre sikt kan det få ödesdigra konsekvenser. Varken det betydligt större och rikare Nokia eller Sony Ericsson har lyckats hänga med i produktutvecklingen. Det är väl få marknader som är så snabbt föränderliga som just mobiltelefonmarknaden, skall man ligga i topp där måste man investera massor i produktutveckling eftersom produktlivscyklerna är så korta. Jag hoppas verkligen inte att vi nu börjar se början på slutet för Sony Ericsson. För egen del lovar jag därför nu offentligt att min nästa mobiltelefon blir en Sony Ericsson.
Bilden här ovan är en av mina favoritbilder eftersom den ligger till grund för BAABs logotype. Jag får många frågor om varför BAAB har en olivkvist som logotype, ett av svaren är jag att vaknade upp i en vilstol under ett olivträd och det första jag såg var just den här bilden. Skämt å sidor det finns förstås en bättre förklaring till valet av logotype. Gå på www.battrearbetsmiljö.se så kan läsa om detta.
Jag önskar dig en riktigt trevlig helg
Gert