Lärarnas arbetstid i skolan

Tisdag morgon och jag skall om en stund ger mig ut på veckans resa runt om i vårt avlånga land. Innan jag startar bilen tänker jag delge dig mina tankar med anledning av den pågående debatten kring lärarnas arbetstid i skolan.

 

Från arbetsgivarhåll driver man nu på för att lärarna skall vara i skolan och arbeta 40 timmar i veckan precis som de flesta andra yrkesgrupper. Nu handlar inte detta om att skipa rättvisa gentemot mot andra utan om var någonstans lärarna skall befinna sig under sin arbetstid. Enligt mitt synsätt finns det som talar både för och emot en 40-timmars vecka i skolan för lärarna. En grundförutsättning är förstås att det finns acceptabla arbetsutrymmen på skolan med tillgång till dator och annan nödvändig utrustning. I många skolor existerar inte detta och då blir en förlängd arbetstid i skolan rent kontraproduktiv i många fall liksom att lärarnas totala arbetstid sannolikt kommer att öka efter de mesta av förberedelsearbetet måste göras i hemmet utöver de 40 timmarna i skolan.

 

Det som talar för en utökad arbetstid i skolan är framförallt tillgången till lärarna ökar för eleverna. Förutom detta ökar möjligheterna till samarbete och samverkan mellan lärarna och mellan skolledningen och lärarna, vilket på de flesta skolor skulle vara både behövligt och kvalitetshöjande. Resultaten i skolan är så pass dåliga att allt som kan göras för att öka kvaliteten i verksamheten är positivt.

 

Det som talar emot, åtminstone till viss del, är lärarnas behov av att i lugn och ro kunna förbereda kommande lektioner. Den pedagogiska kvaliteten är enligt min mening starkt beroende av förberedelserna. Skulle en ökad arbetstid inom skolans väggar medföra att tiden för det viktiga förberedelsearbetet skulle minska kommer 40-timmars veckan i skolan att få helt motsatt effekt.

 

Nej, nu har jag inte mer tid att ägna åt denna fråga idag, nu måste jag ut på fältet och arbeta.

 

Ha en trevlig tisdag!

 

gert


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0