28 miljarder till bilindustrin blev i praktiken 0:- kronor
Torsdag morgon och här sitter jag på Arlanda och väntar på flyget upp till Luleå. Under resan ut hit med Arlanda Express läste jag om det hittills helt uteblivna stödet till vår bilindustri. Av de utlovade 28 miljarderna till bilindustrin har än så länge inte enda krona betalas ut, samtidigt har tio tusentals personer fått lämna sina arbeten i branschen. När näringsministern med stort buller och brak presenterade mångmiljardstödet väcktes åtminstone hos mig vissa förhoppningar. Men nu framstår detta stöd som antingen bara ett populistiskt utspel eller ett dåligt förankrat och anpassat stöd utifrån behoven i branschen. Hela branschen ropar efter en skrotningspremie som de flesta av EU-länder redan infört, varför inte nu använda dessa outnyttjade pengar till detta i stället. Alternativt kan ju pengarna användas till andra stimulansåtgärder som jag med många menar det finns ett stort behov av. Eftersom utfallet av stödet till bilindustrin hittills blivit noll är det bara att konstatera att stödet var ogenomtänkt och dåligt anpassat till behoven.
En skrotningspremie har en mängd positiva effekter, dels kan den bidra till att mildra krisen inom den svenska bilindustrin, dels kommer den att förnya den svenska bilparken som enligt uppgift tillhör en bland de äldsta i Europa (bilden ovan är dock inte från Sverige utan från mitt favoritland Italien) och dels kommer den att ha stor positiv miljöpåverkan genom att alla gamla bensintörstiga bilar skrotas. Snälla regeringen och näringsministern – lyssna på branschen och lär av era regeringskollegor ute i Europa, särskilt nu när det är ni som skall råda i rodret för EU.
Ha en bra dag du också, för det har jag bestämt mig för att jag själv skall ha idag också.
Gert