Värdegrunden en del av företagskulturen

I gårdagens inlägg från Arlanda slog jag ett slag för ett långsiktigt och konsekvent värdegrundsarbete. Men vad är egentligen en värdegrund? Ordet värdegrund började enligt vad jag kan dra mig till minnes i mitten på 1990-talet, dessförinnan talade man främst om gemensamma värderingar. Enligt ordboken står begreppet för ett kollektivs gemensamma etiska grundvalar. En värdegrund utgörs med andra ord av den del av kollektivets, t ex företagets, etik som omfattas av alla eller i vart fall en förkrossande majoritet av detsamma. Det viktiga är alltså att värdegrunden beskriver de etiska värderingar som är gemensamma för alla i organisationen.

 

Hur hänger då värdegrunden ihop med begreppet företagskultur. Enligt min syn på saken utgör värdegrunden en viktig del av företagskulturen. Företagskulturen menar jag kommer till uttryck i hur organisationens medlemmar agerar dels gentemot varandra och dels gentemot intressenterna d v s kunder, leverantörer, samarbetspartners m fl. Företagskulturen skall understödja ett riktigt beteende utifrån vad som bäst för verksamheten. Företagskulturen skall alltså utgöra det rättesnöre som alla bör förhålla sig till samtidigt som det på ett obemärkt sätt skall styra organisationens medlemmar att göra rätt saker på rätt sätt, med andra ord det vara självklart hur man skall agera i olika sammanhang.

 

Ett kontinuerligt och långsiktigt arbete med att stärka värdegrunden i företaget är naturligtvis också ett sätt att stärka och utveckla företagskulturen. Som jag pläderade för i gårdagens inlägg handlar detta arbete inte om något kortsiktigt projektarbete, tvärtom är det just ett kontinuerligt, enträget och konsekvent arbete som behövs. Det viktigaste av allt i detta sammanhang är förstås ledningens agerande som den goda förebilden för värdegrunden och företagskulturen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0