Kollaps för kvartalsekonomin

Så har ytterligare en dag förbrukats eller i positiva termer nu har jag blivit en hel dag klokare. Något som slagit mig extra mycket idag tisdag är hur illa ställt det är för väldigt många företag. Det som blivit så klart för mig idag är att nästan alla företag lever på mycket små marginaler. Nästan alla tjänar bara pengar på de ”sista kunderna” d v s viker försäljningen bara några procent så utraderas hela vinsten och faller försäljningen med 10 % och mer, som idag för väldigt många, är konkursen om inte faktum ändå ett realistiskt alternativ. Några reserver finns sällan i företagen som gör att de kan övervintra en rejäl lågkonjunktur.

 

Jag menar att de senaste årens nästintill hysteriska kvartalsekonomi drivit på kraven på höga utdelningar till ägarna. När ägarna brandskattar sina företag så finns det inget utrymme för att bygga reserver för sämre tider. Den hårda konkurrens som nästan alla branscher idag kännetecknas av har naturligtvis pressat ned priserna vilket i sin tur gör att det bara går att tjäna pengar på marginalen

d v s på ”de sista kunderna”. För att överleva långsiktigt i en sådan konkurrensutsatt miljö krävs det att företagen bygger upp rejäla reserver i goda tider för att ha till hands när tiderna försämras. Ägarna borde naturligtvis ha insett detta, men kvartalsekonomin har drivit fram ett kortsiktigt tänkande. För mig handlar ett bra företagande om långsiktig överlevnad, för att detta skall vara möjligt krävs det reserver att ta till i sämre tider. En av många nödvändiga lärdomar när vi väl kommit igenom det nuvarande stålbadet måste bli att långsiktigt och ansvarsfullt agerande belönas mer än det kortsiktigt lönsamma.

 

Gert Ohlin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0