Tanklös hantering av leverantörer
Tisdag förmiddag och jag har precis kommit fram till Jönköping där jag i dag skall arbeta tillsammans med mina kollegor i BAAB. Det är alltid lika inspirerande att möta sina kollegor och planera för framtiden. Det här skall bli väldigt trevligt idag!
I går hade jag ett samtal med kund kring läget på marknaden och funderingar rent allmänt kring det här kund- och leverantörsförhållanden. Under resan hit till Jönköping satt jag och tänkte vidare på vad kunden sa och vad jag hört från andra liksom upplevt själv under de senaste åren. Det som därefter nu slår mig är att det verkar som om attityderna mot leverantörsledet förändrats. Idag hör det mer till undantagen när en kund håller vad den lovar i förhållande till sin leverantören. Ett kund- och leverantörsförhållande bör ju bygga på två likställda aktörer där varje part håller sin del av överenskommelsen. Men hur ofta händer det inte att kunden bortser från det och istället utnyttjar sin styrkeposition utifrån den allt mer hårdnande konkurrensen. På kort sikt kan detta te sig vara lönsamt, men hur är det på längre sikt är en helt annan fråga. En leverantör som pressats för hårt eller behandlats nonchalant presterar naturligtvis betydligt sämre än om det vore tvärtom.
De exempel som min kund tog upp med mig handlade om den nonchalans som många företag visar sina befintliga leverantörer och eventuellt blivande leverantörer. Exempel på nonchalant beteende som jag ofta hört och även själv upplevt förekommer är t ex att mycket sent eller aldrig besvara e-post och telefonsamtal, att inte hålla ingångna överenskommelser om tidpunkter för besked, att ligga på fakturor långt över förfallodagarna och att frångå ingångna avtal om köp. Hur kan det ha blivit så här? Är det den pressade arbetssituationen eller är det bara en demoralisering av samhället som håller på att ske? Har du några bra svar att ge på detta så tar jag mycket gärna emot dessa.
Ha en riktigt bra tisdag!
Gert