En "Långsiktigt hållbar Prestationskultur" minskar sjukfrånvaron

Tisdag eftermiddag och jag sitter här på Skycity ute på Arlanda och väntar på att bli intervjuad av en journalist som vill veta hur jag resonerar kring ledarskapet inom den offentliga sektorn. Innan jag sätter mig i intervjun behöver jag först kolla igenom förmiddagens e-post och lägga sista handen vid den presentation jag skall göra nere i Stockholm senare i eftermiddag.

 

Dagens inlägg fortsätter på spåret ”Långsiktigt hållbar Prestationskultur” som jag hållit mig till under de senaste inläggen. I dagens inlägg kommer jag att lyfta fram ännu en fördel med att bygga upp kulturen på arbetsplatsen kring grundpelarna i en ”Långsiktigt hållbar Prestationskultur”. Det som präglar en ”Långsiktigt hållbar Prestationskultur” är i stort sett samma faktorer som är viktiga för vår hälsa och vårt välbefinnande. Det jag särskilt tänker på är följande faktorer:

 

  1. Grundfilosofi – ALLA vill lyckas i sitt arbete
  2. Att topprestera är både en glädje och en rättighet
  3. Bra arbetsförutsättningar anpassade efter våra behov
  4. Tydliga, rimliga och förankrade mål och resultatkrav
  5. Kontinuerlig och tät återkoppling/feedback
  6. När vi lyckas väl lyfts detta fram och belönas
  7. När vi underpresterar får vi stöd och hjälp att utvecklas
  8. Vi vet att topprestera efter sin förmåga är gott nog
  9. Större fokus på effektivitet än på produktivitet

 

Jag vågar med emfas påstå att vi mår betydligt bättre på en arbetsplats som präglas av faktorerna ovan än på en arbetsplats där någon eller några av dessa faktorer lyser med sin frånvaro. Detta påstående bygger jag på min mer än 25-åriga erfarenhet av arbetsplatsutveckling och på BAABs databas där vi tydligt ser detta samband.

 

Ha en fortsatt trevlig tisdag så hörs vi imorgon från Köpenhavn.

 

 

Gert Ohlin

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0