En i "Långsiktigt hållbar Prestationskultur" får man stöd istället för bara kritik

Måndag kväll och jag befinner mig här uppe i Luleå igen. Just nu har jag återkommit till mitt favorithotell Artic Hotell där jag senare ikväll skall unna mig en god bit mat i restaurangen som jag verkligen kan rekommendera.

 

Veckans inlägg kommer att fortsätta i samma spår som jag följde i förra veckan, nämligen att resonera om den ”Långsiktigt hållbara Prestationskulturen”. I fredags påstod jag att ingen är rädd för att göra fel i en ”Långsiktigt hållbar Prestationskultur”. En av anledningarna bakom detta är det utvecklingsfokus som präglar en företagskultur som gör rätt för beteckningen en ”Långsiktigt hållbar Prestationskultur”. Med utvecklingsfokus i detta sammanhang menar jag att medarbetare som inte lyckas prestera på topp erbjuds stöd och utvecklingsinsatser istället för bara negativ kritik. I en ”Långsiktigt hållbar Prestationskultur” satsas det kontinuerligt mycket resurser på personalutveckling och utveckling av olika typer av stöd- och supportsystem, allt i syfte att förbättra verksamhetens prestationsförmåga. Utveckling ses som det naturliga sättet attåstadkomma en långsiktigt hållbar effektivitet och lönsamhet.

 

I en Prestationskultur som inte är långsiktigt hållbar kritiseras däremot alla som inte toppresterar och/eller så avvecklar man helt sonika dessa så snart tillfälle ges. I detta senare fall är det inte så konstigt att alla är rädda för att göra fel och/eller visa på att inte resultat som faller ledningen i smaken. Tyvärr är detta förhållande alltför vanligt, trots att vi lever på 2010-talet och borde veta som mycket bättre.

 

Jag önskar dig en trevlig kväll och riktigt trevlig och en framgångsrik arbetsvecka!

 

Gert Ohlin

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0